|
Advisering faunavoorzieningen voor dassen Sterfte in het verkeer is de belangrijkste doodsoorzaak bij dassen. Deskundig ontworpen en aangelegde dassentunnels blijken in de praktijk goed te werken om dassenslachtoffers te voorkomen.
| |
Op plaatsen waar dassen regelmatig oversteken (en dus ook regelmatig worden aangereden), wordt aan weerszijde van de weg een dassenraster geplaatst, om te voorkomen dat dassen op de weg kunnen komen. Vervolgens wordt er op de locatie, waar de dassenwissels uitkomen op de weg, een tunnel aangelegd. Zo'n tunnel ligt vaak in het verlengde van geleidende landschapselementen die haaks staan op de weg. Vervolgens wordt met het aanbrengen van geleidingsrasters de das naar een tunnel toe geleid. Omdat dassen van nature gewend zijn aan tunnels worden dergelijke voorzieningen snel door dassen geaccepteerd en veelvuldig gebruikt. Dassentunnels bieden ook aan andere zoogdieren, zoals bijvoorbeeld marters, egels en otters een veilige oversteekplaats.
|
|
|
Dassentunnels en de bijbehorende rasters langs de weg horen te liggen:
• bij wegen in de nabijheid van dassenburchten, • daar waar migrerende dassen verwacht kunnen worden (verbindingszones) • onder wegen in gebieden waar dassen worden geherintroduceerd
Wanneer op deze plekken geen-, slecht aangelegde, of slecht onderhouden tunnels liggen, vallen er slachtoffers.
| |
| |
Expertise Das&Boom Das&Boom heeft de afgelopen twintig jaar veel expertise opgebouwd en kan daarmee zinvolle adviezen geven over de functionele eisen waaraan een voorziening voldoen. Daarbij speelt kennis van de leefwijze van de das uiteraard een zeer belangrijke rol.
Met een advies van Das&Boom is de kans zeer groot dat de voorziening ook daadwerkelijk door dassen gebruikt gaat worden.
|
|
|